divendres, 13 d’abril del 2012

Des del campanar

(Una narració per a El Celrè, la revista de Quart. Publicada al darrer número, el 75)

No l’havia imaginat mai, el camí fins dalt l’església, d’aquella manera. Sí que l’havia fet i desfet centenars de vegades a peu, amb bicicleta, amb la vespa d’en Ramon, i amb cotxe, sempre amb cotxe els darrers anys, que el temps no perdona i les cames li feien figa. Ara, d’aquella manera, mai. Quan era petita enfilava sovint aquella pujada, amb la colla de mainada del poble. Arribaven cara-rojos, esbufegant de  la correguda, el clatell xop i la mirada encesa, de vegades amb els genolls pelats i el cor bategant amb tanta força que se’l sentien retrunyir arreu del cos i s’espantaven i tot. Mentre recuperaven l’alè, de la porta de l’església estant, la Teresa contemplava embadalida aquell escampall de cases al dessota i les muntanyes enteranyinades, a ponent, en aquella hora que un sol manyac amoroseix els camps amb les darreres lluors del dia. De vegades, quan jugaven a cuit i amagar, entrava a l’església i s’arraulia a la dreta, als peus de santa Margarida, i sentia com si totes les imatges la vigilessin. Aleshores se li barrejava aquella por quieta amb una pau estranya i restava immòbil,  fins que es cansava d’esperar que els companys la descobrissin. O fins que el rector l’enxampava i li estirava les orelles tot dient que allà no s’hi anava a jugar, que ho penso explicar tot a la Caterineta i a en Tomàs, que què t’has pensat.

Anys més tard, també quan el sol acoloria d’escarlates la posta al punt just de Rocacorba, en Ramon li havia fet el primer petó a l’empar de la torre romànica, mentre ella li preguntava si aquella muntanya llunyana de l’esquerra era el Turó de l’Home i ell li deia que vés a saber quants petons deu haver espiat aquest campanar. I aleshores s’havien endinsat entre les alzines, corriol enllà: la Teresa al davant i en Ramon, arrapat al darrere, estrenyent-li la cintura fins que les mans, argiloses i aspres de tantes hores a l’obrador, se li van esmunyir amb molt poca traça per sota la brusa de fil.

Poc temps després d’aquell capaltard, la Teresa també va enfilar la pujada de l’església i va entrar en aquell lloc beneït per agenollar-se davant la creu de plata i demanar ferventment, amb més passió que convicció,  que el seu pare canviés de parer i la deixés casar amb en Ramon. Al cap de mig any, a primera hora del matí i vestits de negre, ella que hauria volgut ser una núvia blanca, es van jurar amor etern una mica ensopits perquè feia tres setmanes que la mare d’en Ramon, que d’ençà de la guerra no havia recuperat la salut, s’havia mort d’un  dia per l’altre. I aquell casament de dol ja devia ser el primer signe de malastrugança perquè a partir d’aleshores tot es va precipitar.

L’obrador va tancar i en Ramon, acostumat a treballar el fang amb les mans, va trobar una altra feina que no li agradava gens, però l’embaràs de la Teresa el va mantenir esperançat fins que es va acostumar al nou horari i al nou amo. D’aquell complicat part de bessonada en què van perdre una nena, va  sobreviure un nadó escanyolit, de mirada esblaimada, que no va arribar a l’any. No se’n van refer mai més. La Teresa passejava com una ànima en pena pels caminois dels voltants i trescava amunt fins a l’església, esperitada,  com si el cansament li hagués d’apaivagar el dolor. Però, un cop dalt, no va tornar a trepitjar ni un sol cop el llindar de la porta santa. Ja tant li era Rocacorba, el Turó de l’Home, o qualsevol de les cingleres que es retallaven celístia enllà. Caminava fins darrere l’absis del temple i entrava al cementiri i plorava pel seu nen, i només tenia ganes d’estar sola i hauria volgut que en Ramon la deixés, que trobés una bona noia, una dona que pogués estimar-lo com es mereixia i li tornés la il·lusió. No desitjava res més que això, que en Ramon li digués Teresa ja no t’estimo, perquè així haurien estat en pau.

Però en Ramon no li va dir mai que no l’estimava. Ara seia al seu davant, mentre enfilaven la pujada de l’església d’aquella manera que no havien imaginat encara, i cada marge, cada esbarzer, cada canyissar li duia olors d’estiu i rialles de Teresa, sentors de pell de préssec daurat, de galtes de poma i llavis de cirera, de Teresa jaient sobre l’herba, de Teresa amb el cos suat i esclatant com una fruita madura a cada mos, a cada dentada. En Ramon no li va dir mai que la deixava. La Teresa no li va dir mai que ja no l’estimava. Van viure plegats cinquanta-tres anys, esperant. La Teresa, esperant que en Ramon fugís. En Ramon, esperant que la Teresa li xiuxiuegés t’estimo a cau d’orella. Ara ja no van amb vespa. En Ramon seu al davant. Ella, ben ampla, és just a la seva esquena. Quan el cotxe s’atura, en Ramon té els ulls plorosos. Baixa amb dificultats perquè el menisc li falla i va una mica coix. En obrir la porta del darrere, gairebé al mateix lloc on va fer el primer petó a la Teresa, s’acosta al taüt lluent i, emocionat, el besa amb tendresa. Un sol manyac de ponent  s’esllangueix damunt del campanar que, ara sí, els espia per última vegada. 

diumenge, 8 d’abril del 2012

Coses meravelloses que només passen quan tens cinc anys

Fa tants anys que tenia cinc anys que ja no em recordo de gairebé cap de les coses meravelloses que em devien passar... Va néixer la meva germana, sí, i vaig dur confits per als nens de l'escola. I tot i que la meva mare em va dir que no els donés fins a l'hora del pati, abans de les nou del matí  ja havia repartit més de la meitat de les bossetes de farcell i de les culleres de fusta, mentre fèiem fila esperant la senyoreta Remei. Però no em recordo de gaire res més... A l'Ona, en qüestió de quinze dies, li han passat una pila de coses meravelloses: li van caure les seves dues primeres dents alhora, mentre mossegava el berenar al parc i, malgrat la sang i l'ensurt inicial, amb una altra mare vam festejar aquell esdeveniment de tal manera que ella, desorientada, finalment va somriure. Vam quedar que aquella nit posaríem una dent sota el coixí i l'endemà hi posaríem l'altra, que els angelets no en saben res de la crisi i així passarien dues vegades. Al cap de pocs dies, la classe de P-5 va anar de colònies. La setmana anterior, tots els nens s'havien endut l'àlbum treballat a classe per preparar aquella nit fora de casa. Eren fitxes amb dibuixos i frases curtes on faltava una part final ("Per dormir necessit ...") que ells havien completat. A la frase "Jo vull dormir amb...", l'Ona hi va escriure  "l'Ernest i l'Arnau". Caram! Segur que si hagués tingut quinze anys jo m'hauria preocupat de valent però ara ho vaig trobar fantàstic. És més, quan va tornar de colònies li vaig demanar quants eren a l'habitació: set nens i ella, i una senyoreta, per descomptat. Vaig somriure mirant la seva cara pintada d'indi i pensant que a quinze anys aquella pintura es deurà transformar en pintura d'una altra guerra. Ahir vam anar a Núria i l'Ona va fer la seva primera esquiada amb uns esquís i unes botes un pèl grossos per a ella, ja que els havíem llogat per a la seva germana. Primer vam pujar per la cinta transportadora de Roc Malé: hauríeu d'haver vist la seva cara i els ulls desbordants d'emoció fent aquells escassos vint metres. Però encara faltava el millor: com que als petitons els costa aguantar-se al remuntador, ens van deixar pujar plegades al de Finestrelles, ella entre les meves cames  (que també costa, no us penseu, i tanmateix és un fet meravellós).  A la segona pujada, l'Ona no es va deixar anar al final i el remuntador se l'enduia amunt, fins que va caure espantada sobre un tou de neu verge mentre la maquinària s'aturava... Quan ja baixàvem totes dues pista avall vam veure la moto d'emergències que ens venia a rescatar, però ja estàvem rescatades. En tota la meva vida m'havia vingut a "salvar" una moto de neu i ella, amb cinc anys i només a la seva segona baixada, ja havia mobilitzat l'equip de salvament... Ostres! Si amb dues setmanes et passa tot això, us imagineu com deu ser tot un any tenint cinc anys?

diumenge, 18 de març del 2012

D'orquestrades, auditoris i sentit comú

Fa gairebé tres mesos que no escric al bloc. No diré que no ho he intentat sovint i que no he començat esborranys diversos, però la vida mana i quan reprenia el fil del que havia deixat a mitges, l'entrada ja em semblava obsoleta. Però d'avui no passa. Des de Nadal que gairebé cada cap de setmana hem tingut una actuació musical o altra: una té Giraconcert, l'altra assaja amb l'orquestra, l'altra participa en un Concert familiar i, a més, s'apunta tot un cap de setmana al taller de Gospel viu... I així d'assaig en assaig, de gira en gira, com en el joc de l'oca, ens hem anat menjant dissabtes i diumenges fins avui. Amb tot plegat, que no és pas nou però que aquest trimestre s'ha "acumulat", he trepitjat més auditoris en els darrers cinc anys que no pas en tota la meva vida i he de dir que, a part d'escoltar música, per aquests mons de Déu es veuen moltes coses. L'última experiència  és fresca, de dissabte a l'Auditori de Girona: gairebé tres-cents nois i noies a l'escenari, a l'Orquestrada, i mil cent espectadors. No parlaré de l'actuació, no, ni de l'emoció que pot arribar a generar l'experiència, sinó dels espècimens que es mouen entre el públic. Dissabte, una dona jove situada a la darrera fila de l'amfiteatre, amb el panxell de les cames damunt el seient de davant (sí, a favor seu he de dir que els peus no tocaven el seient i quedaven suspesos en l'aire), va haver de seure bé quan els nois i noies de l'orquestra de guitarres van venir a ocupar les poques butaques que quedaven lliures. Aquesta senyora devia ser mare d'algun dels joves músics, potser fins i tot d'algun dels que van venir a seure que, per sort, no van seguir el seu exemple, però devia trobar que seure així en tot un senyor auditori era el més normal del món... No cal dir res més. Dos dies abans, però, vam anar a l'Auditori Viader a escoltar una versió pianística del Carnaval dels animals de Saint-Saëns; els alumnes de grau professional del Conservatori l'havien preparada, a mena de conte,  per als grups de nens de sis i set anys. Al meu costat una senyora tenia el mòbil engegat a la mà. Ai, dic, apaguem el mòbil!, mentre trec el meu i m'afanyo a desconnectar-lo. Em mira com si jo parlés un idioma estrany, gairebé extraplanetari, i es queda encantada, totalment abstreta, contemplant el seu. Evidentment, comença el concert i li sona. Que el para? No. El deixa sonar tres o quatre vegades mentre continua mirant-lo amb un interès desmesurat. Al cap de dos minuts, torna a sonar i... Què fa? Doncs respon i mig auditori s'assabenta que "ahora estoy en un concierto que acaba de empezar". Gràcies per la informació. La resta d'oients no ens n'havíem adonat. Es veu que ens havíem assegut a l'Auditori Viader empesos per forces ocultes i extraplanetàries ( les mateixes de l'idioma que parlem) i , ostres tu!, quina casualitat, hi feien un concert i tot!. Dijous i dissabte, ja ho veieu, dues experiències magnífiques. Des d'aleshores m'he estat preguntant si el sentit comú és tan comú com ens pensem o si realment  comença a ser una excentricitat... Hi hauré de pensar més.

dijous, 29 de desembre del 2011

S'ha mort la mona Cheetah

A quarts de dotze m'assec al sofà per intentar posar-me al dia, en una de les periòdiques reemissions del 3/24, del que ha passat al món mentre ens perdem en les múltiples obligacions d'aquestes dates. Evidentment, m'interessava escoltar què deia el conseller Mas-Colell respecte dels impagaments als funcionaris i també em volia assabentar de quin interès haurà de pagar la Generalitat pel crèdit que ha obtingut del Banc de Sabadell ("no arriba al 6%", han dit)... Em comença a pujar la mosca al nas perquè no entenc com el Banc Central Europeu ofereix crèdit a bancs i caixes a l'1% d'interès i la Unió Europea és incapaç de marcar un límit màxim (el 4%, per exemple) a aquesta colla d'usurers (permeteu-me la paraula però tal i com estan les coses em sembla, tot plegat, un abús). Després d'aquesta notícia, ja surten els comptes de la Casa Reial i els negocis tèrbols del marit de la Infanta. I, encara no refeta dels vuit milions que ens costa la monarquia (es veu que encara ens n'hem de felicitar perquè als britànics els costa gairebé cinc vegades més), surten els vestits del cas Gurtel i no sé quins intríngulis econòmics de l'antic ministre José Blanco. Buf, quin cansament!. La mateixa brutícia de cada dia. De sobte, però, en els titulars inferiors que no s'aturen, llegeixo, ras i curt: "ha mort la mona Cheetah". Tardo uns segons a associar la Cheetah amb aquella Xita del meu Tarzan i tot seguit ho comento en veu alta. Devia ser molt gran, diu en Jordi. Em sap greu per la mona però aquesta notícia "sorpresa", enmig de tanta misèria política, reiterativa i poc fructífera, ha estat una alenada d'aire fresc al pensament, com si el record dels salts de liana en liana en aquella selva verge encomanessin una mica de puresa, una mica d'oxigen no contaminat... Gràcies, Cheetah!

dimarts, 27 de desembre del 2011

El Pessebre de Bàscara

El meu Nadal és un pessebre
de figures de veritat.
S'ha teixit amb la memòria
de cada escena on he estat:

és una verge entendrida
i un sant Josep, ara absent,
que traginen bou i mula
a recer del sol ponent.

I una dona amb una gerra
que puja del rentador.
I una altra de lapidada,
ben segur sense raó.

Una pastora a la cova
duent un nen a la mà,
i l'hostalera quan nega
acollida al seu portal.

I un record fent de captaire,
demanant sota el balcó:
no era pa el que pidolava
sinó uns quants bocins d'amor.

Mentre la resclosa escuma,
un àngel, al campanar,
enmig dels sospirs del públic
ha fet volar un colom blanc.

El meu Nadal és un pessebre
de figures de veritat.
No hi fa res el fred, ni el gebre,
ni tampoc el pas dels anys.
El meu Nadal és un pessebre
que duc al cor ben guardat.

dilluns, 21 de novembre del 2011

La buguenvíl·lia del Mas dels frares

Aquest matí, tot conduint cap a Bàscara, m'ha sobtat més que mai la buguenvíl·lia del Mas dels frares. Plovinejava i la imatge devastada d'aquest mas, reformat poc abans que l'ampliació de la carretera exigís el seu enderroc, s'alçava a l'esquerra, retallada en un cel tèrbol assetjat per núvols de plom. Cada vegada que passo per aquest punt, les finestres, ja sense batents, i les parets, arrebossades només de morter, presagien l'assolament que, just aleshores, es comença a obrir davant dels ulls dels que hi circulem: les obres perpètuament aturades de la N-II, instal·lades sense manies en un territori més trinxat per la política que no pas per les màquines ara inexistents, vesteixen d'indigència uns turons que havien estat ufanosos i verds. Tot i així, avui, el paisatge oferia un contrast brutal entre la grisor del dia i l'esclat magenta de la buguenvíl·lia, com un punt de llum enmig de la foscor. De tornada, ja no he vist la casa ni l'esplendor porpra de la planta arrapada al mur. He passat la tarda a Granollers, cantant amb els companys del Cor de cambra a la III Temporada de Música sacra i no he pensat més ni en aquell magnífic joc de colors ni en la grisor -ara, metafòrica- de la jornada electoral. Fins ara. Fins que fa una estona, en arribar a casa, una tristor democràtica, com el presagi de l'assolament de la N-II, m'ha colpejat amb tota la seva força. Només espero trobar, en algun moment dels que s'han d'esdevenir, la claror púrpura de la buguenvíl·lia. I desitjo que sigui aviat.

dissabte, 29 d’octubre del 2011

Escenes de festa

Avui, passejant per escrits vells, he trobat aquest article, història, digues-li com vulguis, que vaig escriure a L'Empordà (llegeixi's Setmanari de l'Alt Empordà) fa mil (llegeixi's potser vint) anys, en ocasió de les Fires de la Santa Creu. I com que són Fires de Girona i veig que no hi desentona, aquí us el deixo:

Ella ha fet el cor fort fins al darrer moment. Al capdamunt de la Rambla s'han acomiadat amb un adéu esquerp, clivellat, d'aquells que esgarrapen una mica. Abans d'anar-se'n, ella l'ha mirat amb una recança que ell ni tan sols no sospitava i, tot seguit, ha començat a baixar a poc a poc, sense girar-se: havia de dominar la vida, la situació, com sempre. Sempre ho feia. Ell, mai: sempre deixava que la vida el dominés, es deixava portar per una mena de mandra innata que semblava -només semblava- que el privés de pensar, de decidir. Les rajoles del paviment, molles perquè havia plogut, esdevenien més blanques, o més vermelles segons tocava, sota el tel d'aigua. De lluny, tot plegat evocava l'escenari d'una pel·lícula, i la imatge en càmera lenta de la protagonista cada vegada es distanciava més de l'objectiu: el paraigües i la bossa a la mateixa mà, caminava d'esma, com si un fil invisible l'obligués a avançar. La seva figura es feia petita en la fosca i es perdia sota la claror de les llumenetes, ofegada en l'olor de la pluja recent. Tot i que la temperatura era suau, extremadament dolça, ella se sabia la pell glaçada i, per això, la va sobtar la tebiesa de la primera llàgrima que li va resquitllar per la galta.
A mi, espectadora amatent, m'hauria agradat que la Rambla i els fanals no s'acabessin mai, que la nit i el caminar fossin infinits i, potser perquè he vist massa pel·lícules, m'hauria agradat que ell li hagués corregut al darrere carrer avall, com en un final feliç. Ella va tombar a la cantonada. Potser ja no plorava. Potser li hauria agradat que el fil invisible l'estirés fins a l'infinit. Potser li hauria agradat que ell no hagués existit mai. Potser li hauria agradat que la pluja s'ho hagués endut tot... Mentrestant, de lluny, arribaven sons de festa.